This is an outdated version published on 2023-12-19. Read the most recent version.

La Sección Áurea en el Arte y el Diseño: Explorando la Armonía Divina en la enseñanza

Authors

  • Mónica Aguilar Tobin

Keywords:

Golden Ratio, grids, divine proportion, Fibonacci

Abstract

Throughout history, the study of proportions and grids in art, architecture and now in design has been the subject of interest to express the integration of art and science. However, over time, the abuse of grids as a basis for composition has been questioned, to the extent that the relevance of their teaching in current study programs has been raised. This work presents the current applications of the use of grids and reflects on the relevance of teaching the use and application of this type of grids.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrio, L. (14 de Octubre de 2016). La tabla armónica. Obtenido de La tabla armónica: https://latablaarmonica.wordpress.com/2015/10/19/el-numero-de-oro-en-la-musica-en-busca-de-la-cancion-perfecta/

Casans, a. (2001). Aspectos estéticos de la Divina Proporción. Tesis Doctoral. Madrid: UCM.

Eco, U. (2010). La Historia de la belleza. Lumen. México.

Gombrich, E. H. (1995). Historia del Arte. Alianza. Madrid.

Martin, P. (1992). El numero phi y su manifestación en la naturaleza. Fundación Ernesto Koplowitz. Madrid.

López, V. (2008). Entre la razón y el mito: Arte y ciencia en la divina proporción. Educatio Siglo XXI, n.o 26 · 2008, pp. 267-288

Pacioli, L. (1509) La divina proportione. Venecia. Ed. Castellana: (1946), La divina pro-

porción Buenos aires: Losada y más reciente (1987). La divina proporción Madrid: akal.

Published

2023-12-19

Versions

How to Cite

Aguilar Tobin, M. (2023). La Sección Áurea en el Arte y el Diseño: Explorando la Armonía Divina en la enseñanza. Arte, Entre paréntesis, 2(17). Retrieved from https://arteentreparentesis.unison.mx/index.php/AEP/article/view/123

Metrics