RECEPTION AND DEMAND FOR RENAISSANCE ARCHITECTURAL MODELS IN CÓRDOBA, SPAIN, DURING THE FIRST HALF OF THE 16TH CENTURY

Authors

  • JUAN LUQUE CARRILLO UNIVERSIDAD DE CÓRDOBA

DOI:

https://doi.org/10.36797/aep.v2i15.105

Keywords:

Córdoba, 16th Century, Renaissance, Humanism, Hernán Ruiz.

Abstract

Throught the 16th Century, the city of Córdoba, in Spain, was the most populous and richest city in the region of Andalucía, with the exception of Sevilla. The reasons for Cordoba´s enrichment were due to its privileged geographical location, between a rich countryside, which experienced a moment of great development, and a saw specialized in the cattle of the wool and industry of weaves. This happy circumstance favored, from 1520, the recepction and assimilation of the aesthetic ideas of the Renaissance, without forming a specific language created from the experience of spanish art, but suddenly imported from the humanist culture that appeared in Italy in the previous century. In this work we will study its main architectural manifestations and its demand among the main cordovan societies and patrons of the 16th Century. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

JUAN LUQUE CARRILLO, UNIVERSIDAD DE CÓRDOBA

Juan Luque Carrillo es licenciado en Historia del Arte por la Universidad de Córdoba (España) y posterior Máster en Patrimonio Artístico Andaluz y su Proyección Iberoamericana, de la Universidad de Sevilla. En 2019 defendió su Tesis Doctoral titulada "El arquitecto Juan de Ochoa", inscrita en el Departamento de Ingeniería Gráfica y Geomática de la Universidad de Córdoba, bajo dirección de las profesoras María de los Ángeles Raya Raya e Isabel Luisa Castillejo González, obteniendo la mención de Doctorado Internacional Europeo. Durante su formación pre-doctoral realizó estancias de investigación en instituciones internacionales como el CISA (Centro Internacional de Estudios de Arquitectura Andrea Palladio), Vicenza 2014; o el Dipartimento di Studi Umanistici e del Patrimonio Culturale de la Universitá degli Studi di Udine (Italia, 2018). En los últimos años ha publicado varios artículos en revistas científicas de departamentos universitarios nacionales e internacionales como Laboratorio de Arte de la Universidad de Sevilla, Boletín del Seminario de Estudios de Arquitectura y Arqueología de la Universidad de Valladolid, Revista Atenea de la Universidad de Concepción (Chile), Rivista Visioni Latinoamericane del Centro di Studi per l´America Latina di Trieste (Italia) y Revista de Crítica Literaria Latinoamericana del Departament of Spanish and Portuguese de Darmouth College´s University (Estados Unidos). También ha participado en numerosos simposios y en jornadas de divulgación del Patrimonio Histórico organizadas por la Real Academia de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes de Córdoba.  

References

Banda, A. de la (1974), El arquitecto andaluz Hernán Ruiz II. Sevilla: Editorial

Universitaria

Camón, J. (1959), “La arquitectura y la orfebrería españolas del siglo XVI”. Summa

Artis. Vol. 17, Madrid: Editorial Espasa Calpe.

Chueca, F. (1953), “Arquitectura del siglo XVI”. Ars Hispaniae: Historia Universal del

Arte Hispánico. Tomo 11, Madrid: Editorial Plus Ultra.

Fortea, J. I. (1980), Córdoba en el siglo XVI: las bases demográficas y económicas de

una expansión urbana. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros.

Gómez, J. (1778), Catálogo de los obispos de Córdoba y breve noticia histórica de su

Iglesia Catedral y Obispado, Vols. 1 y 2. Córdoba: Librería de don Juan Rodríguez.

González, F. (1976), Arquitectura civil del siglo XVI en Córdoba. Sevilla: Memoria de

Licenciatura Inédita, s/p.

Hernández, J. (1977), “Iglesia parroquial de Santaella (Córdoba)”. Boletín de la Real

Academia de Bellas Artes de San Fernando (44), 81.

Jordano, M. A. (2017), “El palacio de los Páez de Castillejo. El ascenso social de un

linaje”. De arte: revista de historia del arte (16), 49-68.

Lorda, J. y Martínez, M. A. (2011), “El primer proyecto de Hernán Ruiz para la

Catedral de Córdoba”. Actas del Séptimo Congreso Nacional de Historia de la

Construcción. Vol. 2, 791-798.

Luque, J. (2017), “Aproximación a la figura de Juan de Ochoa: arquitecto e ingeniero

hidráulico español del siglo XVI”. Atenea. Revista de ciencias, artes y letras de la

Universidad de Concepción, Chile (515), 97-114.

Luque, J. (2020), El arquitecto Juan de Ochoa. 1554-1606. Córdoba: Excma.

Diputación Provincial.

Marías, F. (1989), El largo siglo XVI: los usos artísticos del Renacimiento español.

Madrid: Editorial Taurus.

Morales, A. (1996), Hernán Ruiz el Joven. Madrid: Editorial Akal.

Nieto, V. (1992), “El problema de la asimilación del Renacimiento en España”. Actas

del Congreso El arte español en épocas de transición. Vol. 1, 105-116.

Nieto, V., Morales, A. J., y Checa, F. (1989), Arquitectura del Renacimiento en España:

-1599. Madrid: Editorial Cátedra.

Nieto, M. (1995), La Catedral de Córdoba. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de

Ahorros.

Padilla, J. (2009), El alarife Pedro López y las ordenanzas del alarifazgo de Córdoba

(XV-XVI). Córdoba: Gerencia de Urbanismo.

Raya, M. A. (2020), “La joya de la Catedral de Córdoba: el crucero”. El templo de

Córdoba. Los constructores de la Mezquita-Catedral. Córdoba: Editorial Almuzara,

-193.

Serrano, V. (1977), “La iglesia parroquial de San Lorenzo”. Boletín de la Real

Academia de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes de Córdoba (97), 75-90.

Villar, A. (1986), “La arquitectura del Quinientos”. Córdoba y su provincia, Vol. 3,

Sevilla: Editorial Geber, 209-233.

Villar, A., Dabrio, M. T., y Raya, M. A. (2005), Guía artística de Córdoba y su

provincia. Córdoba: Fundación José Manuel Lara.

Published

2022-12-19

How to Cite

LUQUE CARRILLO, J. (2022). RECEPTION AND DEMAND FOR RENAISSANCE ARCHITECTURAL MODELS IN CÓRDOBA, SPAIN, DURING THE FIRST HALF OF THE 16TH CENTURY. Arte, Entre paréntesis, 2(15), 6–17. https://doi.org/10.36797/aep.v2i15.105

Metrics